Jamaica

Cruise

Jamaica
We hadden besloten op Jamaica geen georganiseerde excursie te boeken maar op zoek te gaan naar een taxi die we een dag konden afhuren. Bij de cruise terminal stond een rij taxi’s en een bord.
Voor de $ 80-90 die we op internet gelezen hadden konden we met de taxi naar Ochio rios maar dat was het dan wel. Een hele dag een taxi huren was tussen de 210 en de 360 dollar per dag volgens die lijst. We besloten eerst Famouth in te lopen en rond te gaan kijken. Daar werden we door diverse mensen aangesproken. EĂ©n van die taxi chauffeurs kwam wel gezellig op Robin over en nadat er wat onderhandelingen waren geweest over de prijs van een dag en wat voorstellen van hem over wat we konden gaan doen hebben we besloten voor hem te kiezen. Het blijkt zo te zijn dat ze om de paar dagen bij de cruise terminal het terrein op mogen. Heb je een klant mee gekregen dan komt je naam onder aan de lijst. Onze chauffeur zou de dag na ons weer het terrein op mogen maar omdat hij ons buiten de haven had opgepikt telde wij niet mee.

We reden eerst naar de bekende waterval. We hadden al gehoord dat dit heel commercieel is geworden en dat ze je vooral graag waterschoenen enzo willen verkopen. We hebben even gekeken naar hoe de mensen daar in grote groepen over de waterval heel liepen.
Hierna zijn we naar een kleinere waterval geweest waar hij met zijn gezin naar toe gaat. Hier hoef je geen toegang te betalen en er was een stalletje dat drinken verkocht maar verder geen commerciële verkopers. Wat ook logisch was want er kwamen alleen maar Jamaicanen bij deze waterval en dan nog om naar het strand te gaan. We waren de enige toeristen en hadden de hele waterval voor onszelf. Een jongen die er rond liep om de boel schoon te maken wierp zich op als onze “Waterguide”. Deze gids vertelde precies waar we veilig konden staan en lopen en heeft de foto’s waar we met z’n drieën op stonden voor ons gemaakt.
Het was zo lekker dat Dylan eigenlijk niet weg wilde.

We reden langs een tuin waar hij liet zien welke fruit soorten en kruiden er in het wild groeien op Jamaica. Suikerriet, Breadfruit maar ook een wiedplant stonden er samen met heel veel kruiden fruitbomen. Hij liet ons soms blaadjes ruiken en raden wat het was. Vooral de “spearmint” rook heerlijk daar wilde we wel een kopje thee van of een struik in de tuin.

Hierna zijn we naar de “Vern Gully” gereden. Dit is een tropisch bos waar meer dan 150 soorten varens groeien. Het is op de berg waar ook de film “cool runnings” is opgenomen. Deze film over een bobslee team is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal en de jamaicanen zijn er trots op. Er is zelfs een soort attractie op de plek waar ze de film hebben opgenomen.
Ik heb gefilmd omdat ik dacht dat ik apen hoorden nadat hij net gezegd had dat er geen apen zitten. Het bleken (zwarte) vogels maar ze maken echt zo’n vreemd geluid dat het wel lijkt alsof ze lachen.

Hierna gingen we door naar een uitkijk punt. Een klein stukje lager dan het commerciële uitkijkpunt waar de meeste toeristen heen gaan. Het lag echt prachtig en we hadden ook hier het restaurant voor ons alleen. Het lag onder het huis van Mick Jagger dus daar hebben we ook nog maar een foto van gemaakt. Natuurlijk de beroemde jamaicaanse “chicken Jerky” geproefd.

Voor we naar het strand gingen nog even naar een echte toeristen attractie, de vlooienmarkt in Ocho rios. Hier konden we goed merken dat het down season is voor de jamaicanen (die het vooral van de cruiseschepen moeten hebben) iedereen wilde ons graag het zelfde verkopen.
Nadat we twee t-shirts bij de partner (baby mom noemde hij haar ze zijn niet getrouwd) van de chauffeur hadden gekocht heeft hij ons naar het strand gebracht. Hier waren nog 2 niet jamaicanen maar ook hier waren we de enige toeristen.
Het was heerlijk water en jammer dat we weer op tijd naar het schip moesten. Het taxi dagje was wat duurder dan gedacht maar uiteindelijk zijn geld zeker waard. Wij vonden Jamaica een land dat het bezoeken zeker waard is. En snappen echt niks van de mensen die aan boord of alleen in het terminal gebied gebleven waren.

Joke

Leuk Fiom, een geweldige ervaring. Jullie hebben genoten. Het filmpje vanuit de auto was wel wat eng, wat natuurlijk ook kwam omdat hij links moest rijden en dat niet overal deed.